تاریخچه تغییرات


نسخه

تاریخ

شرح

1.0

۲۱/۱۲/۱۴۰۱

انتشار لیست تحویل‌دادنی‌های فنی همراه با توضیح، نحوه و شرایط و زمان تحویل

 

 

مقدمه

در فازهای مختلف یک پروژه‌ نرم‌افزاری، پیمانکار موظف است موارد مختلفی را با اهداف و انگیزه‌های گوناگون و طبق شرایط مطرح‌شده به کارفرما تحویل دهد. در ادامه، یک لیست حداقلی اما مهم و ضروری از این تحویل‌دادنی‌ها (Deliverables) آورده شده است.

تحویل‌دادنی‌ها

در سطر «نحوه و شرایط تحویل» برای هر تحویل‌دادنی شکل و قالب تحویل ذکر شده و در سطر «زمان تحویل» نیز زمان پیشنهادی برای تحویل گفته شده است.

۱. سند شناسنامه محصول

توضیحماموریت محصول و جایگاه آن در سازمان و اعضای کلیدی تیم و نمایندگان ارائه‌کننده سرویس را مشخص می‌نماید.
نحوه و شرایط تحویل
  • بهتر است روی دانش‌نامه کارفرما قرار گیرد. در صورت عدم وجود دانش‌نامه، در قالب‌های Word و PDF تحویل می‌شود.
  • قالب پیشنهادی چکاپ (لینک تکمیل شود)
زمان تحویل
  • در اولین فاز تحویل می‌شود.
  • در صورت تغییر در ماموریت  محصول یا جابجایی افراد کلیدی، این سند بلافاصله به‌روز می‌شود. 

۲. سند موافقت‌نامه سطح سرویس (SLA)

توضیح
  • به صورت شفاف وظایف ارائه‌کننده سرویس را در قبال کیفیت سرویس مشخص می‌نماید. 
  • در این سند، شرایط قابل‌قبول در زمینه دسترس‌پذیری سامانه و سرعت پاسخگویی به درخواست‌ها بیان شده و جرائم ناشی از نقض این شرایط شفاف می‌گردد. 
  • همچنین مشخص می‌گردد باگ‌های کارکردی یا حفره‌های امنیتی باید با چه سرعتی مرتفع شود و در غیر این‌صورت، جرائم ناشی از عدم تحقق این شرایط چطور محاسبه می‌شود. 
نحوه و شرایط تحویل
  • این سند باید با محوریت کارفرما و در حین انعقاد قرارداد تنظیم شود. بنابراین در قالب‌های Word و PDF تولید شده و پیوست قرارداد می‌گردد. 
  • بهتر است از روی این سند ابزار مدیریت سرویس (مثل JIRA Service Desk) پیکربندی شود و به صورت خودکار جرائم را محاسبه نماید. 
  • قالب پیشنهادی چکاپ ندارد! (لینک تکمیل شود)
زمان تحویل
  • هم‌زمان با انعقاد قرارداد، تحویل داده شده و به عنوان یکی از اسناد قرارداد مورد توافق قرار می‌گیرد. 
  • قبل از اولین نصب، پیکربندی ابزار مدیریت سرویس مطابق با SLA‌ صورت می‌پذیرد. 

۳. سند معماری

توضیحسند معماری با رعایت کلیه الزامات ذکرشده در بخش «شفافیت معماری» تهیه و در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد.
نحوه و شرایط تحویل
  • در قالب و ساختار مورد تایید کارفرما تهیه شود. قالب پیشنهادی چکاپ (لینک تکمیل شود)
  • بهتر است روی دانش‌نامه کارفرما قرار گیرد. در صورت عدم وجود دانش‌نامه، در قالب‌های Word و PDF تحویل می‌شود.
  • سند معماری باید در تعامل کامل با نماینده کارفرما تهیه شده و در هر مرحله توسط نماینده کارفرما تایید شود. لازم است نماینده کارفرما علاوه بر ساختار سند، معماری ارائه‌شده در سند را نیز مورد ارزیابی و تایید قرار دهد. 
زمان تحویل
  • نسخه اول باید قبل از اولین نصب تحویل شده باشد. بهتر است برای کاستن از ریسک عدم تایید معماری توسط نماینده کارفرما، تحویل این سند در اولین زمان ممکن صورت پذیرد. 
  • حداقل باید در هر فاز نسخه به‌روز تحویل گردد. 

۴. سند مدل داده

توضیح
  • مخازن داده مختلف برای انواع داده را معرفی می‌نماید. داده‌های سیستم ممکن است در پایگاه‌‌ه‌داده‌های رابطه‌ای، NoSql‌ها، Object Storeها و ... ذخیره شده باشند.  
  • مدل داده هر مخزن را با جزییات توضیح می‌دهد، به شکلی که بتوان از این مستندات برای ایجاد گزارش مدیریتی و یا مهاجرت داده احتمالی به سیستم‌های دیگر استفاده نمود.  
نحوه و شرایط تحویل
  • بهتر است روی دانش‌نامه کارفرما قرار گیرد. در صورت عدم وجود دانشنامه، در قالب‌های Word و PDF تحویل می‌شود.
  • احتمال دارد در نمای داده از سند معماری، کلیات مدل داده توضیح داده شود. ولی در سند معماری جزییات ساختار جداول و ستون‌ها ذکر نمی‌شود. 
زمان تحویل
  • نسخه اول باید قبل از اولین نصب تحویل شده باشد. 
  • حداقل باید در هر فاز نسخه به‌روز تحویل گردد. 

۵. سند نمای استقرار فیزیکی

توضیح
  • سند «نمای استقرار فیزیکی» به اطلاعات دقیق و فیزیکی سرورها و سرویس‌ها اشاره دارد. 
  • در نمای استقرار مفهومی (جزئی از سند معماری) به پردازه‌ها، ماموریت و ارتباطات هر یک از آن‌ها اشاره می‌شود ولی به تعداد و آدرس دقیق سرورها/سرویس‌ها اشاره نمی‌شود.
    • مثلا در نمای استقرار مفهومی گفته می‌شود که یک کلاستر Cassandra‌ داریم و کارکرد و ارتباطات آن تشریح می‌گردد. در عوض در نمای استقرار فیزیکی هر یک از نودهای کلاستر کاساندرا با ذکر آدرس مشخص می‌شوند.  
  • بدیهی است به تکرار اطلاعات مندرج در نمای استقرار مفهومی از جمله معرفی پردازه‌ها در این سند نیازی نیست. نام‌گذاری آیتم‌ها در این سند باید به گونه‌ای باشد که به اطلاعات مربوطه از نمای استقرار مفهومی قابل احصاء باشد.
نحوه و شرایط تحویل
  • سند «نمای استقرار فیزیکی» محرمانگی بالاتری نسبت به نمای استقراری مفهومی دارد و باید در یک بستر حفاظت‌شده‌تر نگهداری گردد.
  • «نمای استقرار فیزیکی» می‌تواند در قالب یک فایل اکسل نگهداری شود. 
  • رایج است که «پوستر نمای استقرار فیزیکی» در NOC نصب شود. 
  • در صورت وجود این اقلام اطلاعاتی در CMDB یا Configuration Management Database می‌توان از این سند چشم‌پوشی کرد.
زمان تحویل
  • نسخه اول باید قبل از اولین نصب تحویل شده باشد. 
  • با هر تغییر در نمای استقرار فیزیکی به‌روز می‌شود.

۶. کد

توضیح

به طور پیش‌فرض کلیه کدها باید تحویل کارفرما شود. موارد استثناء باید به صورت دقیق و مستدل شفاف گردد. مثلا متداول است که در قراردادهای خرید محصول، فروشنده کد منبع محصول خود را در اختیار مشتری نگذارد. 

منظور از کد تنها کدِ منبع ماژول‌های توسعه‌داده‌شده نیست. با توجه به فراگیر شدن رویکردهای x as a code (هم‌چون infra-structure as a code یا config as a code و ...) همه کدهایی که به نوعی در زمان کامپایل، تست، نصب یا اجرا نقش ایفا می‌کنند را شامل می‌شود. 

برخی از مصادیق کد:

  • کد منبع ماژول‌های توسعه‌داده‌شده
  • اسکریپت‌های ساخت/به‌روزرسانی جداول و تنظیمات پایگاه‌داده
  • پایپ‌لاین‌های CI/CD
  • تست‌های واحد و یکپارچه‌سازی
  • اسکریپت‌های تست بار و سایر ویژگی‌های کیفی 
  • فایل‌های مرتبط با خودکارسازی نصب، راه‌اندازی و پیکربندی سرورها اعم از انواع پیکربندی‌های کوبرنتیس یا ابزارهای همچون ansible و غیره
  • پیکربندی و تنظیمات میان‌افزارها مثل تنظیمات وب‌سرور (nginx) و پایگاه‌داده
نحوه و شرایط تحویل
  • از ابتدای پیاده‌سازی پروژه، کد باید بر روی مخزن مورد نظر کارفرما تحویل داده شود.
  • باید مجهز به پایپ‌لاین‌های CI/CD باشد.
  • نقطه شروع نصب روی سرورهای اصلی باید قراردادن کدهای منبع نسخه جدید بر روی مخزن کد مورد نظر کارفرما باشد. ابتدا روی این مخزن تگ زده می‌شود، سپس آرتیفکت‌های قابل نصب با CI/CD ساخته می‌شود.
زمان تحویل
  • قبل از هر نصب تحویل می‌شود. 
  • باید فرایند نصب به گونه‌ای طراحی شود که قرار دادن کدها روی مخزن کد مورد نظر کارفرما پیش‌نیاز نصب سامانه روی سرورها باشد. 

۷. سند «برنامه امور جاری پشتیبانی» و گزارش انجام آن‌ها

توضیح
  • در شرایط نرمالی که سیستم در حال اجرا می‌باشد، برای اطمینان از حفظ سلامت سیستم و پیشگیری از اختلالات آتی لازم است اقداماتی توسط نیروهای پشتیبانی به صورت دوره‌ای انجام گردد. این امور در این سند مورد اشاره قرار می‌گیرد. مثلا:
    • نصب وصله‌های امنیتی سیستم عامل‌ها هر ماه یک‌بار
    • اطمینان از صحت فرایند پشتیبان‌گیری هر هفته یک‌بار
  • با توجه به ضرورت خودکارسازی امور عملیات و پشتیبانی، اموری که توسط نیروی انسانی انجام می‌شود نباید زیاد سخت باشد. 
نحوه و شرایط تحویل
  • سند «برنامه امور جاری پشتیبانی» بهتر است روی دانش‌نامه کارفرما قرار گیرد. در صورت عدم وجود دانش‌نامه، در قالب‌های Word و PDF تحویل می‌شود.
  • گزارش انجام این امور می‌تواند در ابزار مدیریت سرویس (مثل Jira) ثبت شود. به این صورت که برای انجام هر کدام، یک Task ثبت شده و گزارش انجام آن‌ها ذیل آن Task یادداشت می‌شود.
زمان تحویل
  • نسخه اول «برنامه امور جاری پشتیبانی» باید قبل از اولین نصب تحویل شده باشد. 

۸. سند طرح تضمین کیفیت

توضیح
  • در این سند کلیه اقدامات لازم در راستای تضمین کیفیت محصول و سرویس در محیط توسعه و عملیات مورد اشاره قرار می‌گیرد. لازم به تاکید است این سند خود تعیین‌کننده ضرورت تحویل‌دادنی‌های دیگر از جمله موارد آزمون (Test Case) و ... باشد. 
  • بخش مهمی از این سند به مرور برنامه آزمون پرداخته و به جایگاه آزمون در فرایند توسعه اشاره می‌کند. در این بخش، برنامه تیم برای ایجاد آزمون‌های کارکردی در سطوح مختلف، روال انجام تست ویژگی‌های کیفی و زمان اجرای تست‌ها و فواصل ارائه گزارشات تست و آستانه‌های قابل قبول پرداخته می‌شود. 
  • ساز و کارهای مدیریت دانش، مانیتورینگ و  مدیریت لاگ از دیگر بخش‌های مهم این سند هستند. 
نحوه و شرایط تحویل
  • بهتر است روی دانش‌نامه کارفرما قرار گیرد. در صورت عدم وجود دانش‌نامه، در قالب‌های Word و PDF تحویل می‌شود.
زمان تحویل
  • در اولین فاز تحویل می‌شود.
  • در صورت تغییر به‌روزرسانی می‌شود.

۹. گزارش تست کارکردهای سیستم

توضیح
  • تست کارکردهای سامانه باید حتی‌الامکان به صورت خودکار انجام گردد. موارد تست باید در پایپ‌لاین CI/CD قرار گیرند و با هر کامیت و به‌ویژه قبل از هر نصب اجرا شوند. نتایج تست با مراجعه به نتایج اجرای پایپ‌لاین قابل مشاهده است. 
  • در صورت نیاز محدود به تست‌های دستی، نتایج تست باید در یک کانال ارتباطی مناسب به اشتراک گذاشته شده و نواقص در ابزار مدیریت پروژه issue شود. 
  • در صورت نیاز گسترده به تست دستی، لازم است از ابزارهای مدیریت تست (Test Management Tools)  مانند TestLink استفاده شود. 
نحوه و شرایط تحویل
  • نتایج تست‌های خودکار در خروجی پایپ‌لاین قرار می‌گیرد. 
  • نتایج تست‌های دستی محدود در یک کانال مخصوص در ابزار ارتباطی تیم پروژه (مثل Slack یا Teams) گزارش می‌شود. 
  • نتایج تست‌های دستی گسترده باید در ابزار مدیریت تست تحویل شود. 
زمان تحویل
  • نتایج تست‌های خودکار، با هر اجرای پایپ‌لاین CI/CD تولید می‌شود. 
  • تست‌های دستی باید قبل از هر نصب و همچنین به صورت دوره‌ای اجرا و گزارش شوند. 

۱۰. گزارش تست ویژگی‌های کیفی

توضیح

در مقاطع زمانی ویژگی‌های کیفی محصول از جمله امنیت، کارایی،‌ دسترس‌پذیری و مقیاس‌پذیری مورد آزمایش قرار می‌گیرد. 
شرایط، سناریو و نتایج هر یک از این آزمایشات باید به دقت مستند گردد. 

  • گزارش و نتایج آزمون‌های دسترس‌پذیری با تست سناریوهای مختلف قطعی و اختلال
  • گزارش و نتایج آزمون‌های متنوع و کافی کارایی به‌ویژه آزمون بار، آزمون استرس و آزمون استقامت
  • گزارش و نتایج آزمون‌های متنوع و کافی مقیاس‌پذیری
نحوه و شرایط تحویل
  • بهتر است روی دانش‌نامه کارفرما قرار گیرد. در صورت عدم وجود دانش‌نامه، در قالب‌های Word و PDF تحویل می‌شود.
زمان تحویل
  • نسخه اول باید قبل از اولین نصب تحویل شده باشد. 
  • قبل از هر فاز باید تکرار شود. 
  • بهتر است در مقاطع زمانی تکرار شود. 

۱۱. راهنمای کاربران و راهبران

توضیح
  • روش کار با سامانه را به کاربران و راهبران آموزش می‌دهد.
  • بهتر است سامانه به گونه‌ای طراحی شود که نیاز به راهنمای مفصل نداشته باشد.
  • بهتر است برای آشنایی کلی با سامانه چند قطعه فیلم تهیه شود.
  • بهتر است برای آموزش اجزای سیستم در هر فرم راهنمای همان فرم در دسترس باشد. 
نحوه و شرایط تحویل
  • بهتر است داخل خود سیستم باشد. یعنی به شکل یک سند مجزا از مسیر مجزا تحویل نشود. کاربر باید بتواند در هر نقطه از سیستم به راهنمای همان بخش دسترسی داشته باشد.
زمان تحویل
  • با هر ارتقای سیستم به‌روزرسانی شده و قابلیت‌های جدید یا تغییر یافته را پوشش می‌دهد. 

۱۲. برنامه پشتیبان‌گیری و بازیابی

توضیح
  • در این سند ابتدا مخازن داده مختلف معرفی شده و سپس برنامه‌های پشتیبان‌گیری در سطوح مختلف برای هر یک از آن‌ها تشریح می‌گردد. 
  • همچنین در این سند فرایند بازیابی داده از فایل‌های بکاپ آموزش داده می‌شود. 
نحوه و شرایط تحویل
  • بهتر است روی دانش‌نامه کارفرما قرار گیرد. در صورت عدم وجود دانش‌نامه، در قالب‌های Word و PDF تحویل می‌شود.
زمان تحویل
  • نسخه اول باید قبل از اولین نصب تحویل شده باشد. 
  • با اضافه شدن مخازن داده جدید یا تغییر برنامهِ پشتیبان‌گیری، این سند به‌روز می‌شود.

۱۳. سند API

توضیحارائه API از قابلیت‌های ضروری سامانه‌های امروزیست. در سند API مشخص می‌شود چه سرویس‌هایی در اختیار سایر سامانه‌ها قرار می‌گیرد. روش دسترسی و جزییات هر متد از سرویس تشریح می‌گردد. 
نحوه و شرایط تحویل
  • بهتر است مستندسازی در قالب استانداردهای رایج همچون Swagger در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد. 
  • برای تشریح روایی‌تر API از دانش‌نامه کارفرما یا قالب Word کمک می‌گیریم. 
  • در صورتی که سازمان مجهز به ابزار API Management بوده و این ابزار از Developer Portal پشتیبانی نماید، این مستندات از طریق این پرتال به مصرف‌کنندگان ارائه می‌شود. 
زمان تحویل
  • نسخه اول باید قبل از اولین نصب تحویل شده باشد. 
  • با هر تغییر در API قبل از نصب نسخه جدید یا همزمان با نصب تحویل می‌گردد.  

۱۴. راهنمای رفع اختلالات شناخته‌شده سرویس

توضیح
  • هر سرویسی در شرایطی به دلایل داخلی یا محیطی یا ترکیبی از آن‌ها با اختلال مواجه می‌شود. برخی از این اختلالات تکرارپذیر و قابل شناسایی هستند. باید راهکارهای شفافی برای رفع این اختلالات مستند شده و در دسترس نیروهای پشتیبانی قرار گیرد. 
    • مثلا در صورت خرابی هارد سرور پایگاه‌داده ابتدا پایگاه‌داده بکاپ در مدار قرار می‌گیرد و سپس هارد خراب جایگزین می‌شود تا ساز‌و‌کار RAID آن‌ها را sync نماید. 
  • این راهنما ماهیت تکاملی دارد و با بروز تجربیات جدید غنی‌تر می‌گردد. 
نحوه و شرایط تحویل
  • با توجه به ماهیت تکاملی و تعاملی این سند، اکیدا توصیه می‌شود روی دانش‌نامه کارفرما قرار گیرد. در صورت عدم وجود دانش‌نامه، در قالب‌های Word و PDF تحویل و تکمیل می‌شود.
  • باید در فرایند مدیریت Incident (که قاعدتا توسط ابزار مدیریت سرویس، مدیریت می‌شود) مرحله‌ای برای چک کردن ضرورت تکمیل این سند در نظر گرفته شود. 
زمان تحویل
  • نسخه اول باید قبل از اولین نصب تحویل شده باشد. 
  • با شناسایی ایرادات تکرارپذیر جدید تکمیل می‌گردد. 

۱۵. راهنمای نصب

توضیح
  • به صورت شفاف و گام به گام مراحلی که نیروی انسانی در نصب طی می‌کند را توضیح می‌دهد.
  • لازم به تاکید است که فرایند نصب باید حتی‌الامکان خودکارسازی شده باشد. واگذار کردن گام‌های طولانی و پیچیده به نیروی انسانی قابل قبول نیست. 
نحوه و شرایط تحویل
  • بهتر است روی دانش‌نامه کارفرما قرار گیرد. در صورت عدم وجود دانش‌نامه، در قالب‌های Word و PDF تحویل می‌شود.
زمان تحویل
  • نسخه اول باید قبل از اولین نصب تحویل شده باشد. 
  • با تغییر وظایف نیروی انسانی در فرایند نصب به‌روزرسانی می‌گردد. 

۱۶. یادداشت ترخیص (Release Note)

توضیح
  • در هر نصب سیستم، برخی از وظایف انجام‌شده توسط تیم توسعه عملیاتی می‌شود. مدیران، تیم عملیات و پشتیبانی، راهبران و یا کاربران نهایی ممکن است از این تغییرات متاثر شوند. باید برای هر یک از ذی‌نفعان مشخص باشد که در هر نسخه چه تغییراتی اتفاق افتاده است.
  • بدیهی است ادبیات و ابزار اطلاع‌رسانی به ذی‌نفعان مختلف باید متفاوت و متناسب باشد.
  • ایجاد یادداشت ترخیص باید حتی‌الامکان خودکار انجام شود. 
نحوه و شرایط تحویل
  • به ازای هر نصبی که انجام می‌شود، باید تگ متناظر در مخزن کد پروژه و نسخه متناظر در ابزار مدیریت پروژه ثبت شده باشد. با فرض اینکه هر تغییری که روی کد انجام می‌شود، دارای Issue در ابزار مدیریت پروژه می‌باشد و مشخص است یک Issue در چه نسخه یا نسخی انجام شده (یعنی برای ایشوها Fix Versions تعیین می‌شود) «مدیران پروژه» و «تیم عملیات و پشتیبانی» از روی ابزار مدیریت پروژه به Release Note مورد نیاز خود دسترسی خواهند داشت. 
  • اطلاع‌رسانی در مورد تغییرات نسخ جدید به کاربران و راهبران بهتر است از داخل خود سامانه انجام گردد. این اطلاع‌رسانی تنها در صورتی ضرورت دارد که ایشان از نصب نسخه جدید متاثر شوند. 
زمان تحویل
  • برای هر نصب باید وجود داشته باشد و به ذی‌نفعانی که متاثر می‌شوند اطلاع‌رسانی گردد. 

۱۷. دستورالعمل مهاجرت به نسخه جدید

توضیح
  • چنانچه نصب نسخه جدید مستلزم اقداماتی از سوی هر یک از ذی‌نفعان به‌ویژه تیم عملیات و پشتیبانی باشد، دستورالعمل مربوطه باید در زمان مناسب و ترجیحا قبل از نصب در اختیار ایشان قرار گیرد. 
  • لازم به ذکر است مهاجرت به نسخ جدید باید حتی‌الامکان به صورت خودکار و بدون دخالت عامل انسانی انجام گردد و دخالت عامل انسانی در شرایط محدود و استثنایی قابل قبول است. 
نحوه و شرایط تحویل
  • در دانش‌نامه یا مستندات محصول نگهداری می‌شود.
  • موارد مرتبط با تیم عملیات و پشتیبانی با ابزار ارتباطی پروژه به اطلاع‌ ایشان می‌رسد.  
  • اطلاع‌رسانی موارد مرتبط با راهبران یا کاربران بهتر است از داخل خود سامانه انجام گیرد. 
زمان تحویلهر زمان که مهاجرت به نسخه جدید نیازمند دخالت عامل انسانی باشد، در زمان مناسب (قبل یا بعد از نصب) تولید و منتشر می‌شود. 

فایل‌ها

مراجع

مطالبات کارفرما از پیمانکار


عنوانتوضیحنحوه و شرایط تحویل
نتایج آزمون


  • دسترسی کارفرما به محیط آزمون (محیط دمو یا Staging یا UAT)، دسترسی مستقیم به گزارش‌ها و دشبوردهای آزمون
  • گزارش و نتایج مربوط به موارد زیر باید در دوره‌های زمانی مورد نظر و قالب مورد تایید کارفرما به وی ارائه شود:
    • گزارش و نتایج آزمون پذیرش و آزمون سیستمی
    • گزارش میزان پوشش آزمون واحد و یک‌پارچه‌سازی
    • گزارش و نتایج ارزیابی‌ها و تست‌های امنیتی
    • گزارش و نتایج صحت‌سنجی واسط کاربری از طریق ابزارها و فناوری‌های مناسب
    • گزارش و نتایج آزمون‌های دسترس‌پذیری با تست سناریوهای مختلف قطعی و اختلال
    • گزارش و نتایج آزمون‌های متنوع و کافی کارایی به‌ویژه آزمون بار، آزمون استرس و آزمون استقامت
    • گزارش و نتایج آزمون‌های متنوع و کافی مقیاس‌پذیری
    • گزارش و نتایج آزمون‌هایی برای تست خودکار APIها و وب‌سرویس‌ها


دشبوردها


در موارد زیر لازم است گزارشات در دشبوردهایی آماده شده و به صورت لحظه‌ای قابل مشاهده باشد. دسترسی مستقیم کارفرما به این دشبوردها باید فراهم باشد.

  • دشبوردهای دسترس‌پذیری: شاخص‌های دسترس‌‌پذیری باید به صورت خودکار محاسبه و گزارش شوند و امکان تفکیک دلایل قطعی (قطعی زیرساختی، قطعی شبکه، اختلال سخت‌افزاری، اختلال در سامانه‌های وابسته و در نهایت اختلال نرم‌افزاری سامانه) در گزارش‌ها فراهم شود.
  • دشبوردهای کارایی: شاخص‌هایی مثل نرخ پاسخ موفق، نرخ خطا در پاسخ، سرعت پاسخ (میانگین و بیشینه)، میزان مصرف منابع، نرخ خطایی که کاربران در انجام عملیات دریافت می‌کنند (خطا، تایم‌اوت، کندی بیش از حد و هر اشکال دیگری که مانع تکمیل طبیعی عملیات کاربر شود) و غیره در این دشبوردها وجود داشته باشد. 
  • گزارش مصرف منابع: میزان مصرف منابع به ویژه پردازنده، حافظه اصلی و پهنای باند شبکه به صورت خودکار محاسبه و قابل گزارش باشد.
  • شاخص‌های مهم دواپس: شاخص‌هایی مثل DORA از قبیل میانگین زمان استقرار، فرکانس استقرار و نرخ شکست تغییر به صورت خودکار و از طریق ابزار قابل محاسبه باشد. امکان مشاهده و استفاده مستمر کارفرما از این گزارش‌ها فراهم باشد.
  • دشبوردهای لاگ: امکان مشاهده گزارش‌های مورد نظر در سامانه مدیریت لاگ، از طریق دسترسی به داشبوردهای لازم
  • دشبوردهای مانیتورینگ: دسترسی به هشدارها و گزارش‌های مانیتورینگ


شواهد تمهیدات و تکنیک‌ها


در خصوص موارد زیر باید شواهد و گزارش‌هایی در خصوص تکنیک‌های به‌ کار گرفته‌شده و تمهیدات اندیشیده‌شده به کارفرما ارائه شود:

  • حمایت مناسب از افزونگی سرورها در محیط عملیات. هم باید شواهدی از محیط عملیات ارائه شود (در محیط عملیات سرورهای افزونه موجود باشد) و هم نشان داده شود که در معماری نرم‌افزار این موضوع دیده شده است (در معماری نرم‌افزار، افزونگی سرورها ممکن باشد و در طراحی‌ها تمهیدات لازم دیده شده باشد)
  • تکنیک‌های به‌کار گرفته‌شده جهت بروزرسانی نرم‌افزار و نصب نسخه‌های جدید بدون نیاز به توقف سرویس‌دهی
  • اقدامات انجام‌شده به منظور بهینه‌سازی مناسب تنظیمات زیرساخت‌ها مثل Application Server و DBMS
  • تمهیدات امنیتی برای جلوگیری از افشای داده‌های حساس (مثل رمزنگاری یا بررسی دسترسی کاربر از بیش از یک مکانیزم امنیتی)
  • تمهیدات مربوط به روند خروج (اکسپورت) داده‌ها و اطلاعات حساس
  • راه‌کارهای اتخاذشده برای بهبود کیفیت تجربه کاربری
  • رویکردهای مرتبط با برنامه‌نویسی تمیز و ارائه شواهد و گزارش‌های مرتبط
  • شواهد اجرای مناسب فرایند مرور کد




  • گزارش تحلیل کوئری‌های پایگاه‌داده
  • گزارش‌هایی از میزان صحت و کارایی Load Balancer
  • گزارش کیفیت تجربه کاربری و کاربرپسند بودن
  • گزارش ارزيابی ابزارهای تحلیل کد







کیفیت مستندات و مدیریت دانش

استفاده موثر و جاری از ابزار مناسب برای مدیریت دانش و مستندات

  • استفاده از یک ابزار و سامانه مناسب به عنوان مخزن مستندات و مدیریت دانش که دارای امکاناتی مثل جستجو و تعامل کاربران باشد. ترجیحا ابزارهای مبتنی بر ویکی مثل Confluence یا Azure wiki انتخاب شود.
  • دسترسی کارفرما به این ابزار در طول پروژه فراهم شود


وجود اسناد کلیدی و بروز و باکیفیت، به ویژه در زمینه معماری نرم‌افزار، طرح تضمین کیفیت

  • همواره سند معماری نرم‌افزار و سند طرح تضمین کیفیت نرم‌افزار به صورت بروز و دقیق در اختیار کارفرما قرار داشته باشد. رعایت قالب مورد نظر کارفرما در مورد این دو سند حیاتی است.
  • با توجه به ماهیت پروژه و نظر کارفرما، اسنادی مثل معماری امنیتی، مهاجرت داده‌ها، طرح آزمون خودکار و اسناد دیگری هم ممکن است در زمره اسناد مهم قرار می‌گیرد. فهرست اسناد باید به تایید کارفرما برسد.


استفاده موثر از سامانه‌ مدیریت دانش در ثبت تجارب، روندها و اشتباه‌های رایج تیم توسعه جهت اشتراک دانش

امکان مشاهده شواهد و گزارش‌های مناسب جهت حصول اطمینان در این زمینه برای کارفرما فراهم شود.


گزارش کالبدشکافی و مستندسازی نتایج آن

در زمان بروز حوادث (Incidents)، روال کالبدشکافی (Postmortem Analysis) با رویکردی مناسب اجرا شود و نتایج آن مستند شود. گزارش‌ها در اختیار ذی‌نفعان و کارفرما قرار گیرد. از رویکرد و قالب‌های مناسب (مثل روش گوگل) در این زمینه استفاده شود.


امنیت فرایند توسعه

ثبت لاگ مناسب برای رویدادهای مهم امنیتی

برای رویدادهای مهمی مثل ورود و خروج کاربر، تلاش برای دسترسی به داده غیرمجاز و روند استفاده کاربر از سامانه، لاگ مناسب تهیه شود. امکان بررسی و گزارش این لاگ‌ها در شرايط لازم فراهم شود.

شواهد و گزارش‌های لازم برای اطمینان از حصول این الزام به کارفرما ارائه شود.


لاگ و مانیتورینگ

گزارش استفاده از سطوح مختلف لاگ در پروژه

سطوح مختلف لاگ (Log Levels) به خوبی و در کاربرد مناسب مورد استفاده قرار گرفته باشند (مثل سطح Debug و سطح Warning و غیره). همچنین گزارش‌های اطمینان‌بخش در این زمینه به کارفرما ارائه شود.


ثبت لاگ مناسب برای رویدادهای مهم سامانه

برای رویدادهای مهم سامانه، لاگ ثبت شود. مثلا: کنترل دسترسی کاربران، تغییر در داده‌های مهم، دسترسی به منابع مهم، دسترسی غیرطبیعی یا غیرمجاز، خطا یا خرابی.

شواهد و گزارش‌های لازم برای اطمینان از حصول این الزام به کارفرما ارائه شود.


روال مناسب برای مدیریت حوادث

رویه و ابزار مناسب Incident Management مورد استفاده قرار گیرد. این روال به تایید کارفرما برسد. گزارش‌های خودکار شاخص‌های کلان (همانند تعداد حوادث در بازه‌های زمانی، زمان رفع اشکال و غیره) در اختیار کارفرما قرار گیرد.


فرایند توسعه

بهره‌گیری از ابزار مناسب جهت مدیریت چابک فرایند توسعه

استفاده موثر از ابزارهای مناسب همانند ابزارهای Issue Tracking, Project Management, Agile Boards (همانند Jira یا Azure). دسترسی همیشگی کارفرما جهت مشاهده گزارش‌ها، بوردها و جزئیات وظایف در طول فرایند توسعه فراهم شود.


وجود دستاوردهای ملموس در برنامه‌ریزی چرخه‌های توسعه

در برنامه‌ریزی هر چرخه زمانی (Sprint)، اهداف مشخص و ملموسی وجود داشته باشد. تاریخچه برنامه اسپرینت‌ها و همچنین خروجی‌ها و اهداف هر اسپرینت برای کارفرما قابل مشاهده و قابل درک باشد.


به‌کارگیری نقش‌های اصلی متدولوژی منتخب

نقش‌های کلیدی مورد تاکید متدولوژی منتخب تعیین شوند و متصدی این نقش‌ها برای تیم توسعه و همچنین برای کارفرما مشهود باشند. مثلا در صورت انتخاب متدولوژی اسکرام، متصدی نقش‌های Scrum Master و Product Owner مشخص باشند.


تعامل‌پذیری

امکان ارسال داده‌ها به انباره داده مرکزی

در صورت صلاحدید سازمان، امکان ارسال داده به سامانه مرکزی انباره داده و هوش تجاری فراهم باشد. مدل‌های داده و توضیحات کافی جهت طراحی فرایندهای انتقال داده، در اختیار سازمان و پیمانکاران انباره داده قرار گیرد.


  • No labels