...
- در ستون «الزام»: عنوان مختصری از الزام مورد نظر آورده شده است.
- در ستون «شرح الزام»: الزام مورد نظر شرح داده و سعی شده تا جای ممکن منظور و هدف مورد انتظار از آن الزام شفاف شود.
- در ستون «شرط لغو الزام»: شرایطی که میتواند باعث شود آن الزام نقض شود (دیگر الزامآور نباشد) شرح داده میشود.
عنوان ستونها بهتر است تغییر داده شود. فعلا چیز بهتری به ذهنم نرسید.
پیشنهاد میشود یک ستون دیگر هم اضافه کنیم و برای الزام مشخص کنیم که در چه زمانی باید انجام شود و در چه زمانی باید صحتسنجی شود. مثلا الزام مربوط به مناسب بودن زبان برنامهنویسی احتمالا باید قبل از قرارداد یا همان ابتدا به آن پرداخته شود. برخی در پایان پروژه و برخی از اواسط پروژه قابل تحویل و بررسی هستند. تقریبا مشابه دستهبندیای که اینجا آقای کشتکار انجام دادن. فعلا با عنوان «مرحله ارزیابی» این ستون را اضافه کردم.
پیشنهاد میشود یک ستون دیگر هم اضافه کنیم و الزاماتی که نیاز به تایید کارفرما دارند را مشخص کنیم. مثلا مربوط به روال یا تصمیمی است که کارفرما باید آن را تایید کرده باشد. اگر این در یک ستون مجزا این را مشخص کنیم، برای خود کارفرما شفافتر و آسانتر میشود و راحتتر میتواند پیگیری کند.
پیشنهاد میشود یک ستون دیگر هم اضافه کنیم و مواردی که نیاز به دادن خروجی، گزارش یا دسترسی مشاهده به کارفرما دارند را مشخص کنیم تا کارفرما راحتتر بتواند این موارد را پیگیری کرده و تحویل بگیرد.
پیشنهاد میشود یک بخش با عنوان تحویلدادنیها شامل مستندات، کد و غیره اضافه شود. برای هر یک از مستندات، قالب یا ویژگیهای مطلوب مشخص گردد. فرکانس و ساز و کار تحویل و بروزرسانی هر مورد باید مشخص گردد.
پیشنهاد میشود یک بخش با عنوان توافقنامه سطح سرویس (SLA) اضافه شود. سطح سرویس میتواند در سه بخش دقیق گردد. زمان پاسخگویی (آستانه مطلوب زمان پاسخگوییی به درخواستها در صدکهای مختلف و حداکثر زمان پاسخگویی)، زمان مجاز برای رفع اختلال و عدم دسترسی، زمان مجاز برای رفع باگها با سطوح اهمیت مختلف
مراحل:
- قبل از شروع پیادهسازی
- در حین پیادهسازی
- تحویل
- توسعه و نگهداری
...